MS

Op vakantie met MS (2)

Het is alweer even geleden dat jullie het eerste deel konden lezen van
op vakantie met MS” dus het is hoog tijd voor deel 2.

Dag 8 stond in het teken van Madurodam.
Wij hadden via de postcodeloterij, gratis entreekaarten, voor verschillende pretparken gewonnen en Madurodam stond ook op het lijstje waar wij uit konden kiezen.
Wij waren al eens daar geweest en dus wist ik wat mij stond te wachten.
De rollator is fijn meegegaan en dat was achteraf ook een goede keuze, zeker omdat ik niet meer lang kan staan of lopen.
De kinderen vonden het geweldig om dingen te doen, maar het allerleukste was natuurlijk de speeltuin van Nijntje, waar beide meisjes zich dan ook kostelijk geamuseerd hebben.
We hebben ongeveer 3 uur doorgebracht in het park en omdat we toch in de buurt van Scheveningen waren zijn we daarna heerlijk gaan eten bij Simonis.
Olaf had samen met de kinderen een flink bord met kibbeling en frietjes en ik had een heerlijk pannetje met mosselen.
Achteraf hadden we makkelijk met z’n vieren het bord met kibbeling kunnen eten, want het was echt heel erg veel, maar wel erg lekker.
Benthe was vooral onder de indruk van de grote krabben in het aquarium.
Moe en voldaan keerden we weer terug naar ons huisje.

Dag 9 en 10 zagen precies hetzelfde uit, het beloofde prachtig, zonnig en warm weer te worden, dus waar kun je deze dagen beter doorbrengen, dan op het strand en dat hebben we ook gedaan.
Omdat ik niet meer op het strand kan liggen, in het zand, op een handdoekje en ik toch graag samen met mijn gezin wilde genieten, hadden we bij beachclub “Bubbels” een bedje gehuurd, zodat ik heerlijk, comfortabel kon liggen.
Benthe wilde dolgraag in het zand spelen en vliegeren en aangezien het water een lekker temperatuur had, heeft ze ook nog even kunnen “zwemmen”.
Jindra vond het ook echt heerlijk, ze genoot zichtbaar van het briesje door haar haren en in het zand spelen vond ze dan ook erg interessant.
Er was een mogelijk om met een speciale rolstoel tot aan de branding te gaan (deze kun je overigens gratis huren bij Bubbels) maar ik koos ervoor om heerlijk op het bedje te blijven en te genieten van mijn gezinnetje dat lekker aan het spelen was.
Had ik ook mee willen rennen? Tuurlijk! Maar dat is helaas niet de realiteit, dus heb ik gekeken wat goed voor mij was, op dat moment.
Bubbels was gewoon een hele leuke plek om te zitten, het is een echt hondenstrand, dus ideaal om daar met je viervoeter te vertoeven en omdat Benthe helemaal dol is op honden, heeft ze zelfs nog met honden van anderen mensen mogen spelen, echt heel erg leuk.
Omdat het natuurlijk heerlijk weer was, hebben we beide dagen heerlijk gebarbecued en daar doe je beide meiden ook ontzettend veel plezier mee en voor mij was het ook heerlijk rustig, om gewoon met z’n allen in de tuin te eten.

Dag 11 stond in het teken van rusten en even lekker niks doen, want ondanks ik lichamelijk niet actief ben geweest op het strand, ben ik dit wel geestelijk en dan is het verstandig om daarna even rust te nemen.
Olaf is samen met de kinderen een stukje gaan wandelen en naar paarden gaan kijken, daarna hebben de kindjes nog een lekker ijsje gegeten.
Het ’s avonds had ik even geen zin om te koken en hebben we een heerlijke pizza laten bezorgen en ook dat is prima, zeker op vakantie.

Dag 12 zijn we naar Boerderij ’t Geertje in Zoeterwoude geweest, een hele leuke boerderij waar van alles te doen is, voor jong en oud.
De kinderen mochten zelfs in het winkeltje een flesje halen, om de geitjes te voeden en dat vond Benthe echt geweldig om te doen.
Ook is er voor de liefhebbers mogelijkheid tot roeien of kanoën.
Er is ook veel te doen voor de kinderen en de dieren worden daar met veel zorg behandeld.
We hebben in ieder geval onze ogen uitgekeken en al helemaal toen Benthe pasgeboren biggetjes zag of de geiten gemolken werden.
Als souvenir hadden we voor onze beide ouders een lekker potje aardbeienjam meegenomen.

Op de dertiende dag zijn we naar het spoorwegmuseum geweest in Utrecht en dat was echt ontzettend leuk.
Daar was echt van alles te beleven, voor jong en oud.
Alles was ook super goed toegankelijk voor mindervaliden en dat was voor mij natuurlijk ontzettend fijn, omdat ik mijn rollator had meegenomen.
Maar er waren overal bankjes, waar ik even kon rusten, als mijn benen even niet wilde meewerken.
Benthe en ik waren in een soort achtbaantje geweest en dat was echt heel erg leuk, al vond ze het best een beetje spannend.
Het buiten gedeelte was ook erg leuk, daar konden de kinderen in een treintje rijden, dus Benthe en Jindra hadden de tijd van hun leven en Jindra wilde niet meer uit het treintje op een gegeven moment, zo leuk vond ze het.
Het meeste indruk had de treinwagon uit de 2e wereld oorlog op mij gemaakt, dat was wel heftig om te zien.
Het was echt een super geslaagde dag en zeker voor herhaling vatbaar.
Toen we in het huisje waren had ik zin in heerlijk, door mij gekookt eten en dus hadden we bloemkool met aardappels en kip gegeten, jummie.

Dag 14 was erg rustig en stond vooral in het teken van alles weer inpakken, omdat we de dag daarna weer naar huis gingen.
Omdat Benthe helemaal dol is op vliegtuigen, besloten we wel nog om een dagje naar Schiphol te gaan om vliegtuigen te kijken.
Helaas waren ze op het panoramadak aan het werken en konden we daar geen vliegtuigen kijken, maar op de buiten spottertsplaats kon dit gelukkig wel en heeft Benthe haar oogjes uitgekeken.

Na Schiphol zijn we gaan eten bij Bubbels dit is eigenlijk een soort van traditie, dat we de laatste avond als we in Noordwijk zijn, nog even aan het strand willen eten, om te genieten van de zee.
Bij Bubbels kun je heerlijk eten, de sfeer is gewoon heel gezellig en je voelt je er echt thuis.
En alles is zeer goed toegankelijk voor mindervaliden.

Op de allerlaatste dag gaan we altijd ontbijten bij ´t Pannekoekenhuisje dit is een jaarlijkse traditie, daarna gaan we nog een laatste keer een kijkje nemen bij de zee en dan vertrekken we echt richting huis.
Als mijn ouders nog op de camping in Heeze zijn, gaan we altijd even op bezoek, dat is ook een soort van traditie en de kinderen genieten altijd erg op de camping.
Zo hebben we nog een beetje het vakantiegevoel en mijn ouders vinden het ook altijd fijn om ons na twee weken vakantie weer terug te zien.

Alleen het naar huis gaan was dit keer iets minder leuk, want ik ben flink gevallen op de camping en daar heb ik nu nog steeds last van.
Er is iets goed mis met mijn linkerknie en na al die tijd, doet deze nog steeds flink pijn.
Momenteel ben ik dus ook nog onder behandeling bij een orthopeed en ik krijg een MRI van mijn linkerknie.

Maar de vakantie was echt heerlijk, we hebben genoten en ik heb zeker heel erg op mijn grenzen moeten letten, maar met veel rustmomenten pakken, is dit gelukkig goed gekomen.
Het is nu eenmaal aanpassen en ook dan kun je een fantastische vakantie hebben met z´n allen.